DOSSIER – αποκάλυψη: Απόφαση κόλαφος για τα κόμιστρα στα φέρι, αναζητούνται… απαντήσεις από τον Δήμο Σαλαμίνας!
Σήμερα, το dossier.gr φέρνει στο φως της δημοσιότητας μια απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας που σίγουρα θα φέρει πολλές αντιδράσεις στην Σαλαμίνα.
Γράφει ο ΣΠΥΡΟΣ ΝΑΝΝΟΣ – ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΣΗΕΑ

Ειδικότερα, το υπουργείο εξέδωσε στις 31 Οκτωβρίου 2025 την υπ’ αριθμ. Πρωτ.: 2252.2-4/78757/25 Εγκύκλιο, με θέμα τον «Καθορισμό συνδέσεων λιμένων για τις οποίες πληρούνται οι προϋποθέσεις της υπ’ αριθμ.3323.1/02/08/21-03-2008 απόφασης (Β ́ 530)».
Η απόφαση αυτή, η οποία τίθεται σε ισχύ την 1η Νοεμβρίου 2025, έχει άμεσο και καθοριστικό αντίκτυπο στο καθεστώς τιμολόγησης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων σε πολλές περιοχές της χώρας, με τη σύνδεση της Σαλαμίνας να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Η εγκύκλιος, βασιζόμενη σε διατάξεις σχετικές με τις θαλάσσιες ενδομεταφορές και τα δικαιώματα επιβατών (όπως ο ν. 4948/2022), επιχειρεί να αναπροσαρμόσει το πλαίσιο τιμολόγησης των ναύλων (εισιτηρίων) σε γραμμές υψηλής επιβατικής κίνησης, απελευθερώνοντας ουσιαστικά τις τιμές από το κρατικό «πλαφόν» (ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή).
Η θέση της Σαλαμίνας στην εγκύκλιο
Η Σαλαμίνα, λόγω της γεωγραφικής της εγγύτητας στην Αττική και της λειτουργίας της πορθμειακής της γραμμής ως επέκταση του οδικού δικτύου, αποτελεί μία μοναδική περίπτωση στον χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η μετακίνηση μεταξύ Σαλαμίνας και Περάματος (Πειραιώς) είναι καθημερινή και απαραίτητη για χιλιάδες κατοίκους.
Στην Παράγραφο 1, περίπτωση α) της Εγκυκλίου, ο λιμένας της Σαλαμίνας κατατάσσεται επίσημα στην ομάδα των νησιωτικών λιμένων που πληρούν το κριτήριο της υψηλής επιβατικής κίνησης, δηλαδή έχουν τριακόσιες χιλιάδες (300.000) και άνω διακινούμενους επιβάτες.
«Οι νησιωτικοί λιμένες οι οποίοι πληρούν το κριτήριο της παραγράφου 1β (τριακόσιες χιλιάδες (300.000) και άνω διακινούμενοι επιβάτες) είναι οι ακόλουθοι:… Σαλαμίνας…»
Η κατάργηση του πλαφόν και οι συνέπειες
Η ένταξη της Σαλαμίνας στη συγκεκριμένη λίστα δεν είναι απλώς τυπική, αλλά επιφέρει μία κομβική αλλαγή στο καθεστώς τιμολόγησης της γραμμής: «Για τις συνδέσεις που τόσο ο λιμένας αφετηρίας όσο και ο λιμένας προορισμού είναι ένας από τους ανωτέρω λιμένες δεν υφίσταται ανώτατη επιτρεπόμενη τιμολόγηση σε όλες τις θέσεις επιβατών και σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων.»
Δεδομένου ότι ο λιμένας του Περάματος Πειραιώς (όπως και το Πέραμα Μεγαρίδος, το οποίο εξυπηρετεί τη γραμμή Φανερωμένης) περιλαμβάνεται επίσης στη λίστα των ηπειρωτικών λιμένων που πληρούν τα κριτήρια υψηλής κίνησης, η σύνδεση Πέραμα-Σαλαμίνα εμπίπτει πλήρως σε αυτή τη ρύθμιση.
Τι σημαίνει η άρση του πλαφόν
Η κατάργηση της ανώτατης επιτρεπόμενης τιμολόγησης (πλαφόν) μεταφράζεται στην παροχή πλήρους ελευθερίας τιμολόγησης στις κοινοπραξίες/εταιρείες που εκτελούν τη γραμμή.
Συγκεκριμένα:
Δυνατότητα Αυξήσεων: Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες μπορούν πλέον να προχωρήσουν σε αυξήσεις ναύλων (εισιτηρίων) για επιβάτες και οχήματα, χωρίς να δεσμεύονται από το προηγούμενο κρατικό όριο. Η τιμολόγηση γίνεται πλέον με βάση το εκάστοτε κόστος λειτουργίας (π.χ. τιμή καυσίμων) και τις συνθήκες της αγοράς.
Άμεση Εφαρμογή: Οι νέες τιμές μπορούν να εφαρμοστούν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της εγκυκλίου, δηλαδή την 01 Νοεμβρίου 2025, για όλα τα εισιτήρια που εκδίδονται από τότε.
Υποχρέωση Γνωστοποίησης: Οι εταιρείες δεν ζητούν πλέον έγκριση για την αύξηση (όσον αφορά το πλαφόν), αλλά οφείλουν να γνωστοποιούν εγγράφως στο Υπουργείο Ναυτιλίας και στις Λιμενικές Αρχές οποιαδήποτε μεταβολή στις τιμές (αύξηση, μείωση, εκπτώσεις) εντός τριών (3) ημερών.
Πρακτικές επιπτώσεις για τους κατοίκους της Σαλαμίνας
Για τους μόνιμους κατοίκους της Σαλαμίνας, η απόφαση αυτή έχει βαρύνουσες πρακτικές συνέπειες, καθώς η πορθμειακή γραμμή είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους:
Αύξηση του Κόστους Ζωής: Η Σαλαμίνα, παρά το νησιωτικό της χαρακτήρα, είναι στενά συνδεδεμένη οικονομικά και κοινωνικά με την Αθήνα/Πειραιά. Οι καθημερινές μετακινήσεις για εργασία, εκπαίδευση, ιατρική περίθαλψη ή άλλες υπηρεσίες επιβαρύνονται άμεσα από τυχόν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Για έναν κάτοικο που διασχίζει καθημερινά τη γραμμή με το όχημά του, ακόμη και μια μικρή αύξηση στον ναύλο μπορεί να μεταφραστεί σε εκατοντάδες ευρώ επιπλέον ετήσιο κόστος.
Πλήγμα στη Νησιωτική Συνοχή: Η άρση του πλαφόν έρχεται σε αντίθεση με το αίτημα των νησιωτών να αντιμετωπίζεται η πορθμειακή σύνδεση ως μία αστική συγκοινωνία (όπως το Ρίο-Αντίρριο ή η γέφυρα), όπου το κόστος μετακίνησης πρέπει να είναι ελεγχόμενο και κοινωνικά δίκαιο.
Τι θα κάνει ο Δήμος;
Και εδώ τίθεται το εξής ερώτημα: Τι θα κάνει ο… Δήμος; Γιατί καλή η… προστασία από δήθεν υπερασπιστές (παλιούς και νέους), όμως η ουσία είναι ότι οι κάτοικοι είναι πλέον με τη πλάτη στο τοίχο.
«Παρατηρείται» δε, ότι τις τελευταίες ημέρες οι πάντες γύρω από το Δημαρχείο αναλώνονται σε «πανηγυρισμούς» ότι όλα βαίνουν… καλώς!
Το ερώτημα είναι εξάλλου εάν υπάρχει… βούληση, ή και αυτό το αφήνουνε να αιωρείται. Αλλά, αυτή τη φορά, το θέμα είναι η «τσέπη». Και το αυξημένο κόστος που θα επιβαρύνει επιπλέον οικογένειες που εργάζονται εκτός νησιού.
Και η μη… απάντηση, θα είναι «χειρότερο».
Και εδώ, μπαίνει και ο παράγοντας… βουλευτές. Τι θα πράξουν; Μεμονωμένα ή με συνεργασία με το Δήμο, γιατί γνωρίζω ότι υπάρχουν «κόντρες» στο παρασκήνιο.
Αναζητείται λοιπόν λύση. Ας αφήσουν για λίγο τα… πανηγύρια και τις ωραίες φωτό στο facebook και ας ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα των κατοίκων του νησιού.
Υ.Γ. SMS προς τους… αντιγραφείς: Μην… ξεχάσετε και αυτή τη φορά να αναφέρετε το dossier, ε;
Υ.Γ.1. Και κάτι τελευταίο προς ορισμένους που το παίζουν… δημοσιογράφοι. Λογικό είναι να μην ξέρετε τι σημαίνει «αποκάλυψη» ή «αποκλειστικό». Καλά «ποτάκια»!